Email discussion with Johannes Bergmark, november 2020 - Januar 2020

To be read top-down.

This correspondence concerns intuitive music and contrasting notions of freedom. There is an interesting conclusion about values and the means we use to reach for our ends.


It started with my reading of the following passage in Johannes Bergmark's MA Thesis, p.83 - 84:



Continuing the discussion of the introduction of improvisation into the classical world, I am still as skeptical against the practices of graphic scores and of conducting, as I was when I wrote the text. The “intuitive music” movement still makes me puzzled, although they can certainly do interesting things sometimes. I have been briefly involved [footnote 179] with both this and some conducting activities, with both good and bad experiences, I would say shortly that the good ones are those that focus on the element of play (like e.g. in the works of Gino Robair) [footnote 180] and the bad ones focus on “doing right”. When I’ve had the opportunity, I have chosen to use games of inspiration and interpretation, anddiscussions, instead of any score and conducting. [footnote 181]

[footnote 179] Mainly through friendly contact with Carl Bergstrøm-Nielsen and his international network. https://intuitivemusic.dk


13 nov. 2020 kl. 17:42 skrev Carl Bergstroem-Nielsen (DK)
Kære Johannes,

jeg fik læst det af din afhandling der handler om det Stockholmske improvisationsmiljø og skrevet et lille resumé til min bibliografi (se nederst).

Og så fik jeg lyst til at forklare mig lidt, over for at du nævner at have vanskeligheder med den intuitive musik.

Det er på grund af højdepunktsoplevelser at komposition interesserer mig. Som barn og ung havde jeg store oplevelser med klassisk musik, senere kom ny musik og improvisation - og ideerne om den åbenhed, både udtryksmæssigt og socialt, de medfører. Og som studerende og frem var jeg i flere sammenhænge, hvor vi skiftedes til at spille hinandens stykker. Jeg syntes det var fantastisk, så forskellige ideer der kom frem, som var gode på hver sin måde. Materialet bør være improviseret, men at sætte tingene på kompositorisk begreb kan altså godt zoome ind - både i materiale/struktur og oplevelse. Der er måske intet (ud over kærlighedslivet og visse naturoplevelser :-) der har været så opløftende for mig som musik. At skabe det selv blev derfor - yderst interessant.

Jeg deler idealet om åbenhed. I 70-erne havde tingene en duft af revolution, men jeg er aktivt imod at frie musikformer skal identificeres med noget fortidigt. Vi skal vise nødvendigheden, tilgængeligheden og gavnligheden af dem og forholde os til den skiftende nutid. Og allerede dengang (Postcard-Music) havde jeg ideen om komposition som "brugs-ting". Altså lissom at en smukt udformet kaffekande kan gøre hverdagen lidt mere kunstnerisk for de mange. Der føler jeg mig på linje med Frederic Rzewski, når han siger: Don't construct images. Create meaningful rituals. Skal vi skærpe vores åbenhed over for poesien, kræver det at alle menneskelige evner, forstand, følelse og intuition, aktiveres og at vi opbygger gode metoder til at nærme os den. Og det gøres ikke kun af enkeltindivider, vi står på hinandens skuldre og lærer af hinanden. Derfor skrev jeg om kurset i 2014 at det var for "ambitiøse komponister" (osse med den undertone at her drejer det sig ikke om at blive bedre til at vinde konkurrencer).

Komponistkolleger der osse arbejder med åbenhed er fx. grækeren Alexis Porfiriadis (han er meget radikal med det og ambitiøs med det kreative gruppesamarbejde som han har skrevet en PhD om), og Casper Cordes i Danmark.

Det er beklageligt, som økonomiske overvejelser kan gøre komponister konforme, så de laver det de tror passer bedst ind i støttestrukturer og arrangørernes ønsker. Jeg ser den næsten eksklusive brug af gammeldags, autoritær notation som et udslag heraf - jeg tar gerne spørgsmålet op med kolleger, oftest påstår de, at det er et frit valg, men jeg er skeptisk. - En modgift mod konformitet gr. angst for økonomi kan være at skille den kunstneriske kernevirksomhed fra de jobs, man tjener penge på.

Giver det mon mening for dig...

Hilsener!
Carl


Den 07/12/2020 kl. 04.52 skrev j one pop:

Hej Carl,
Beklagar sent svar! Jag uppskattar mycket dina kommentarer och tankar, och de låter mycket sympatiska i mina öron, på flera sätt. Jag tror att skillnaderna i attraktion till olika metoder och traditioner – egentligen kanske inte så väsentligen olika – mellan oss som du antyder bland annat kan ha sin grund i personliga bakgrunder och läggningar, mer än särskilt allvarliga principiella motsättningar, som jag nog trodde mer på tidigare. Jag fick anledning att reda ut detta lite mer i praktiken när jag hamnade på ett komponistresidens i Litauen just under masterutbildningstiden, redovisad i ett appendix i uppsatsen, ”The Druskininkai experience” – kanske du läste det, annars vore kul att höra vad du tycker om det.

Specifikt gillar jag detta: ”Skal vi skærpe vores åbenhed over for poesien, kræver det at alle menneskelige evner, forstand, følelse og intuition, aktiveres og at vi opbygger gode metoder til at nærme os den. Og det gøres ikke kun af enkeltindivider, vi står på hinandens skuldre og lærer af hinanden.”

Casper har jag faktiskt träffat och pratat med, han verkar sympatisk och intressant.

Vi håller kontakten!

Bästa,
Johannes


Den 11/12/2020 kl. 14.47 skrev Carl Bergstroem-Nielsen (DK): Hej Johannes!

det er en tankevækkende pointe, at vi forbinder individuelle etiske forestilinger med de kunstneriske strategier. Det gør splittelse mulig, der som du antyder ikke altid behøver være nødvendig. Der er måske blot forskellige "gode viljer". Måske skal vi som Dale Carnegie foreslår "apellere til et ideal" - men et som modtageren deler. - Og så fra den anden led, jeg har oplevet i mit lange arbejde i diverse musikorganisationer at kollegerne osse kan være meget solidariske og bakke hinanden helhjertet op. Det må du jo osse kende til, med alt det arbejde du har lagt i det.

Druskinkai experience læser jeg som en stærk dramatisk, eksistential fortælling om hvordan et kunstnerisk-samfundsmæssigt dilemma kan præsentere sig individuelt, eksistentielt. Din rolle kommer næsten til at minde om guruens, eller opdragerens. Der har jeg selv koncentreret mig mere om det praktiske. Det er skønt i alle tilfælde når folk gør deres egne opdagelser og jeg mærker, de rigtig har fat i noget. Men det med den generelle holdning som kunstner kunne jeg måske inspireres af, fx når jeg i februar skal holde workshop igen (hvis coronaen tillader).

Hvis vi forestiller os at folkene i Druskinkai begyndte at "vågne" og selv radikalt forfølge den poetiske vision - så ville det sikkert ske på meget individuelle måder. Som det jo ses hos workshopdeltagere ;-) Det antyder måske noget om, at diversitet hører med til det menneskelige fællesskab. Og så må der jo osse være plads til forskellige måder og strategier. (Som iøvrigt det at lære de andres kompositioner at kende har sagt mig noget om ;-).

Dejligt du kan li det du citerer fra mig. Ved gensyn tænker jeg, at det handler om både oplysning og emancipation - to store tendenser i vores kulturs nyere historie... stadig vigtige.

Dette er terminologisk - historisk: du og mange andre kritiserer det romantiske kunstnerideal for at være elitært. Det er det for mig at se først blevet retrospektivt. Jeg har indtryk af, at Kants genibegreb var ment som en betegnelse for det alment kreative og intuitive. Hegel erklærede at kunst var godt, men improviseret kunst endnu bedre og nærmere ved kunstens essens.

Hålles ved :-)
Carl


Hej Johannes,

godt nytår!

Det var en god diskussion vi havde i det gamle år.

Jeg kom til at tænke på den igen nu... og altså, måske kunne det være en af de korrespondancer det var interessant at offentliggøre, som jeg har gjort i nogle tilfælde før på mn hjemmeside? Men kun hvis du osse synes det, lad mig høre hvad du tænker.

allerbedst,
Carl


16/01/2021, 05.10 Hej,

det går fint att publicera om du vill. Du gjorde en fin avslutning och sammanfattning tyckte jag.
Det vore intressant att se originalcitatet av Hegel om du har det, minns inte att jag har sett det förr.

Allt det bästa!
J

Hegel-citatet findes i: Vorlesungen über die Ästhetik (1835-38), pdf- udgave fra lernhelfer.de, s.1086f.


Johannes Bergmark's home page
CBN article: Sharpening the process
Back to Intuitive index