GENOPDAG POLYFONIEN!
I anledning af år 2000.
af Carl Bergstrøm-Nielsen og Jørgen Lekfeldt
.Trykt i Dansk Musik Tidsskrift 4, dec. 1999/00
Hvorfor opfatte tusindårsskiftet som et jubilæum for vestlig kultur ? Fordi
det i historieskrivningen alligevel kommer til at ligne noget i den
retning. Om hundrede år er alting enten glemt eller vil blive husket i en
eller anden forenklet form. Og når vi alligevel ikke kan lade være at dele
ind i firsere, halvfemsere osv, så kan vi lige så godt også kaste et blik
på, hvad der kan komme i de lidt større talkasser, vi putter de historiske
fænomener ind i.
For os inspirerer det til en betragtning af musikkulturen og dens
muligheder - og til en kritik af nogle herskende tilstande. Og når vi
opfordrer komponist-kolleger til at genopdage polyfonien, så mener vi det
helt konkret i form af at videreføre flerstemmighedens ide i en mere
pluralistisk sammenhæng, under inddragelse af mere skabende dialog. Vi vil
tage et forenklet resumé af musikhistorien som springbræt til nogle
manifestagtige betragtninger, som gerne må opfattes som oplæg til
diskussion. Emnet henvender sig mest direkte til komponisterne, men skulle
være af almen interesse.
År 1000 havde flerstemmigheden etableret sig i europæisk musik rundt
omkring. Og i netop dét år indførte Guido af Arezzo efter sigende den femte
linje i nodesystemet. Der var udvikling, vækst og eksperimentér-ånd. Den
flerstemmige musik foldede sig ud i særegne organum-kompositioner:
Kvintklange i slutningen af fraser, clusters kunne forekomme alle andre
steder.De plastiske melodilinjer hos Leonin bølger som romanske buer. De
større organum-værker af Perotin lyder, som en kæmpestor gotisk kirke ser
ud - et hvirvlende sammensurium af stemmer bundet sammen af streng orden.
Mange komponister dyrkede videre på flerstemmighedens melodiske og rytmiske
mønstre, men så fandt man på noget helt andet: treklangsharmonikken og den
akkompagnerede melodi i 1400-tallets monodi. Treklangsharmonikken beholdt
sin popularitet længe. I renaissancen førte den hos Palestrina til et
toppunkt af ny enkelhed. Her var polyfonien ikke noget sammensurium, men en
mildt turbulerende masse omgivet af kadencestrukturer.
Og så kom solo-melodien med akkompagnement igen ind på scenen, denne gang i
en moderne, affektladet, udtryksfuld barok-skikkelse lige i begyndelsen af
1600-tallet hos Peri og Caccini. Tingene blev efterhånden i tiltagende
grad blandet, idet man kunne bruge flere fremgangsmåder: polyfoni og melodi
med homofont akkompagnement, side om side. Barokken fik sin kulmination hos
J.S. Bach, hos hvem vi genfinder en musikalsk arkitektur og et arbejde med
proportioner så sindrigt som hos Perotins efterfølgere, fx Machaut i det
14. århundrede. Den affektladede, udtryksfulde solomelodi og arbejdet med
sindrige musikalske proportioner og arkitektur hos Bach er endnu et
eksempel på, hvordan det oprindelig mere intuitive og spontane kunne blive
inddraget i musikalske konstruktioner. En kombination, der, når den er
bedst, lader følelse og intellekt samarbejde produktivt.
Noget senere kom wienerklassikken med symmetriske former og endnu en
stilart, der genbrugte fortiden efter sine egne behov. Og i romantikken og
videre kunne formerne blive mere og mere individuelle. Dog blev de via
notationen fastholdt i mønstre, som dannede skole for andre.
I den nye musik i det århundrede, vi nu forlader, tog man konsekvensen af
såvel romantikkens frie forhold til formen som af de forskellige
eksperimenter med harmonikken, der siden år 1000 og endnu før aldrig var
ophørt. Man brugte i stigende grad al slags lyd kunstnerisk og fortsatte
med at bygge musikken op efter individuelle principper. Med et enkelt
udtryk, som flere brugte slagordsagtigt: "Musik er lyd". På ruinerne af
tonaliteten voksede klangens genopdagelse op, samtidig med at
flerstemmigheden igen blev populær hos komponisterne.
Men - under alle disse forandringer gennem tusind år beholdt komponisten
kontrollen over musikken. I middelalderens og renaæssancens
opførelsespraksis var der ganske vist en betydelig del improvisation. I
tiden efter den franske revolution, hvor ideen om demokratiet ellers bredte
sig mere og mere, blev musikken imidlertid paradoksalt nok fremført mere og
mere autoritært. Et stort paradoks er det, at alt imens demokratiets
idealer i tiden omkring den franske revolution fremførtes af komponister
som Gossec, Méhul og Beethoven med anvendelse af aktuelle referencer i det
musikalske materiale - ja, så skete det parallelt med orkestrets vækst, som
netop medførte større ensretning for musikerne!
Der måtte ulme en trang hos komponisterne til at bringe ideal og praksis
nærmere hinanden. Og ideer om mere fællesskab i den skabende proces
udmøntede sig efter midten af 1900-tallet i værker med plads til
improvisation og anden skabende medvirken. Allerede i begyndelsen af
50-erne havde Earle Brown fremført at komposition som et samarbejdsprojekt
ville være en berigelse og en udvidelse af den traditionelle facon og
udmøntet det i Folio-værkerne med bla. den berømte grafiske "December 1952" med
rektanglerne, der svæver i et imaginært rum. Stockhausen nåede på samme tid
frem til noget tilsvarende. Dels skete det via forsøg med elektrofoni, hvor
det viste sig praktisk at være flere ved apparaterne og sammen
eksperimentere sig frem, da en eksakt planlægning af alle detaljer ville
tage urealistisk lang tid, dels gjorde Stockhausen og Cage gjorde sig begge
filosofiske overvejelser om den ny musiks mindre invidualistisk-ekspressive
og mere objektivt-kollektive karakter, og de frembragte en mangfoldighed af
anderledes notationer. Blandt mange andre, som også arbejdede hermed, var
Chr. Wolff, som pointeret gjorde kompositionen til et spil med regler. En
mere uforudsigelig musik blev resultatet, mere dialogisk end monologisk.
Denne dialogiske musik fremtrådte i en historisk kontekst, hvor
improvisationen nylig var blevet fortrængt i høj grad som en totalt ny måde
at lave musik på, hvis vi ser på den klassiske del af musikkulturen. Men
helt i overensstemmelse med den opfattelse af menneskelige relationer, som
stadig med selvfølgelighed er vores, var den jo! Naturligvis skal mennesker
forholde sig dialogisk til hinanden for at nå gode resultater såvel i
virksomheder som i familier. En virkelig frisætning af ressourcer sammen
kræver ligeværdighed.
Og i musikken vil dette sige intet mindre end genopdagelsen af polyfonien i
form af en mere reel flerstemmighed. Flere stemmer som direkte udtryk for
reelt forskellige individer i et musikalsk forløb - ikke blot en historie
om mangfoldigheden, men som et stykke mangfoldighed i sig selv. Frit
improviseret musik dyrker visionen om en sådan reel polyfoni. I musik med
værkidentitet vil det at genopdage polyfonien på nutidige betingelser sige
at give rum for samarbejde om resultatet.
Forudgået blev disse ting af collageagtig musik som hos Ives og senere
mange flere, hvor visionen om et større meta-stilistisk univers fremgik af
de enkelte små universers relativering. Både her og i improvisationens
flerhed blev skel mellem genrer brudt ned. Og dette er uløseligt forbundet
med pluralismens princip. Pluralisme vil sige sameksistens mellem
forskellige individer og grupper. Alle grænser forsvinder ikke, men der er
gensidig udveksling og inspiration.
Pluralismen kendte man allerede i middelalderen. Man havde motetter med
meget forskellige stemmer, hvis tekst kunne være på forskellige sprog
samtidig. Man føjede folkelige melodiske linjer og fx gadehandlerråb om
friske jordbær sammen med den gregorianske kirkesang. Og den såkaldte
quodlibet var en potpourri- eller collageagtig sammensætning af stumper af
kendte sange.
Vi kender altså fra den klassiske tradition en rigdom af eksempler på musik
som polyfont og pluralistisk fænomen. Begge dele repræsenterer
kollektivitet: forskellige udtryk, der samarbejder, udveksler og
kommenterer hinanden. Og i nyere tid efter 1945 begyndte nogle komponister
på et mere direkte samarbejde med musikerne omkring den skabende proces ud
fra åbne værker og nye notationsformer.
I tiden lige nu tér kompositionsmusikken sig ganske vist nogenlunde
pluralistisk i de individuelle sprog, men hvad angår konkret samarbejde i
skabelsesprocessen nærmest snorksover den! Skal de sidste 1000 års stolte
traditioner for pluralisme og kollektivitet føres videre, må vi vågne op og
forny vores opførelsespraksis. Komponisterne må finde ud af at dele glæden
ved skabelsen mere med andre. I folkemusik og en del populærmusik kender
man til, at ophavet til et stykke musik er kollektivt. Ved at en melodi
ændres i brug, ved at en gruppe udøvende har frihed til at omforme
musikken, ved at improvisation er en del af udøvelsen. Nye former for sådan
praksis kunne opstå. Den åbne kompositionspraksis, som den kendes fra den
nye musiks historie, bør også dyrkes videre.
Her vil nok mange af vore kolleger se anderledes på sagerne. Nogle vil
måske påstå, at hvis komponisten udarbejder musikken mindre, ændrer
intentionen sig fra en kunstnerisk til en pædagogisk eller social. Men
hvorfor i alverden skulle der være en modsætning mellem det kunstneriske og
det sociale? Hvis teamwork kun er forstyrrende for kunsten, hvorfor skriver
vi så ofte musik for flere musikere i stedet for at optræde som solister?
Og håber komponister ikke alligevel oftest på, at musikerne vil spille
inspireret i forlængelse af deres intentioner, og kan de ikke sommetider
opleve musikernes bidrag som en gave? Ville det ikke være et meget
defensivt syn på musikerne, hvis vi blot så dem som en risiko for at
spolere kunsten, ikke som en mulighed for at nå til et mere befriet, sandt
og fælles kunstnerisk udtryk?
Andre vil måske indvende, at det væsentlige er, hvad der siges i musikken,
ikke hvordan det siges. At musikken er et sprog, som samler mennesker
omkring nogle følelses- og tankemønstre. Javist, men forholder
komponisterne sig tilstrækkelig dynamisk til dette sprog?
Musikken synes at være nostalgiens kunstart par excellence i vores samfund.
Et følelsernes sprog man kender, elsker og opsøger som noget rekreativt
midt i en verden, som ellers kræver en masse dynamisk omstilling og
problemløsning af individerne, via teknologien og alt, hvad den medfører, i
såvel arbejdet som i privatlivet.
Men det er muligt at bryde nye baner, som det jo må være velkendt for
komponisterne. Musik fra forskellige perioder og genrer hører vi jo
allerede med helt forskellige ører. Så musik er i forvejen ikke en, men
flere ting, og at komponere kan føje endnu noget til. Med forandringer til
det bedre bliver genkendelsens glæde endnu større med tiden.
Musik er ikke blot smukke eller interessante lydbilleder. Det er en
illusion. Den er et sammensat budskab fra mennesker til mennesker. Det har
betydning og kan høres, om den er et resultat af inspireret samarbejde
eller noget mindre. Og derfor kan musikkens sprog ikke vedblive at runge
som monologer fra komponisten. Den meget autoritære tale er i nutiden enten
blevet lidt latterlig (og så runger den ikke) eller, hvis der er
tilstrækkelig magt bagved, noget, vi i vores demokrati ikke vil acceptere.
Man kan sige, at oplysningstidens ide om, at fornuften og almenvellet skal
herske, er slået igennem her, i hvert fald som ideal. Vi opfatter en kultur
som bestående af mange forskelligartede individer og grupper, og vi
accepterer ikke store, tavse og umyndiggjorte masser.
Bortset fra i musikken, og det er dybt pinligt. Et slående udtryk for denne
pinlighed er fx. den helt almindelige situation efter en
orkesterfremførelse: mange musikere ser end ikke på publikum, når det
jubler dem i møde med klapsalver, selv når dirigenten får dem til at rejse
sig op. De oplever altså ikke, at det angår dem.
Tilsvarende er det dybt befriende, når musikken vågner op som det
kollektive sprog, den burde være, når den udføres af mere end en musiker og
ryster støvethed, latterlighed og pinlighed af sig. Det befriende kan ske,
når et engageret ensemble spiller, men de har odds imod sig, hvis deres
rolle i princippet er at eftersynkronisere en tekst, som var færdig, før de
begyndte. Det er i improvisationsmusikken og i den avancerede komposition,
der tager de udøvende alvorligt og sikkert flere steder endnu, at flammerne
slår ud. Til de spændende, flerlagede processer.
Efter en periode i 70-erne, hvor det nærmest var en mode blandt komponister
at gå ind for frigørelse, blev nostalgien fremherskende og har spillet en
forbløffende stor rolle gennem flere årtier. Hvornår opdager komponisterne
glæden ved samarbejdets kraft igen? Der har siden været snakket en del om
etik - hvornår anvender vi den på musikkens måde at blive skabt på?
Men hvordan skal vi forny vores opførelsespraksis? Ved at finde ny
inspiration og følge den - vejene er mange! Komponister må finde nogen,
hvormed de kan dele glæden ved skabelsen. Det er allerede ikke ualmindeligt
at arbejde tværfagligt med andre kunstnere. Hvorfor dog ikke for alvor
udvide samarbejdet med musikerne - også udover det at "afprøve" værket ved
prøver og revidere, når noget fungerer mindre godt. Og musikere må
insistere på ikke blot at skulle lave noderette gengivelser af, hvad
komponister har fundet på. At rollerne som udelukkende komponist og
udelukkende musiker blev mere blandede, ville - heldigvis! - let kunne
blive resultatet.
Jamen, musikerne og institutionerne har jo svært ved at akceptere det,
siger man. Det er noget af en myte. Der findes specialiserede ensembler,
som ikke laver andet, og der findes hele musikuddannelser bygget op omkring
ideer om improvisation og kollektivitet i udøvelsen, såsom
Musiker-performer på konservatoriet i Odense siden 1990 og Musikterapi på
Aalborg Universitet siden 1982. Konservatoriet i Luzern står hvert tredje
år for en tour-de-force i international improvisationskongres med utallige
workshops, foredrag og koncerter - som samtidig er obligatorisk
studieaktivitet for studerende. Og hvad er komponisternes
eksistensberettigelse, hvis ikke at overvinde træghed i kulturen og være
fornyende?
Selve dette at forny vil nok få mange til at tænke på "nie erhörte Klänge"
og andet fælt. Det, som aldrig er hørt, giver forestillinger om
laboratorium og beregning eller terapi og det egocentrisk private. Men
hvorfor denne afstandtagen og angst? Stockhausen har i øvrigt aldrig talt
eller skrevet om "nie erhörte Klänge", men om "UNerhörte Klänge" - de
klange, som findes, men som vi ikke før har haft øre for. Det uhørte - det
i vor omverden, som vi ikke hidtil har haft øre for - gøres hørbart i
musikken. Man kan fortsætte: spillemåder og musikalsk praksis gør
menneskelige kommunikations- og samværsformer hørbare og dermed brugbare.
Også kommunikations- og samværsformer, som vi ikke har haft blik for, men
som kan øge kvaliteten af samvær og fælles kreativt liv. Og hvorfor ikke
søge det nye i musikken og i livet? Udvikling behøver da ikke være
ensbetydende med blind økonomisk vækst og materiel produktion frem for alt,
men kunne jo være være en drejning mod noget andet. Den idé om udvikling,
som har været bestemmende for vor kultur i 2000 år, har ført til bomber og
muzak, javist, til det destruktive og det fordummende. Men så sandelig også
til mad på bordet, sundhed og uddannelse, rejser, e-mail og meget andet
godt. Den har skabt nye veje til at opleve glæden over at være til sammen
med andre - hidtil uhørte - mennesker.
Er noget af det mest betydningsfulde ved vort århundrede ikke netop denne
kombination: erkendelse af ikke før hørte klange og af ikke før værdsatte
former for menneskelig samhørighed? Mulighederne for budskaber på kryds og
tværs fra menneske til menneske? At glemme pluralismen er at glemme et
grundvilkår i verden. Måske er musikken det medium, som allermest direkte
kan give os denne erkendelse.
Mange taler her i århundredets sidste årti om historiens afslutning. De
opridser en pluralisme, som er endegyldig: nu eksisterer alle de musikalske
fænomener side om side. Alt det historiske kan bruges. Det nye er - hvis
det overhovedet kan tænkes eller skabes - fortænkt og ubrugeligt. De taler
som Hegel i det 19. århundrede: nu har vi nået udviklingens mål med den
preussiske stat!
Beslægtet med dette er ideen om musikalsk økologi. Man må ikke drive
rovdrift på de musikalske virkemidler! Ja - det er sandt som et godt
kompositionsprincip, ingen tvivl om dét. Skal musikken virke godt, skal man
kunne handle økonomisk med virkemidlerne, hvadenten man skaber alene eller
i fællesskab. Men der kommer noget bogstaveligt talt dæmonisk over dette
gode princip, når det uden videre overføres fra den kompositoriske æstetik
til etikken, til synet på ansvaret for det musikalske materiale og for en
arbejdsproces sammen med andre. Det bliver til en jomfrunalsk
fornyelsesangst, til en sippet afstandtagen fra at gribe fat i for meget.
Hænderne oven på dynen! Hvilket klangligt fænomen eller hvilken form for
samspil har nogensinde taget skade af at blive brugt? Hvordan kan man drive
rovdrift på intervaller eller klange? Forsvinder de, når de bruges? Og
vokser de og bliver sunde, når de ikke bruges? Tænker toner eller klange?
Føler de? Er de som dyr eller planter, vi skal værne om? Eller er de slet
og ret elementer i et sprog, som tilfredsstiller vore sanser og udvider vor
erkendelse?
Økologi skulle da ellers handle om den sunde sameksistens af en
mangfoldighed af vækster. Så er der grund til undren over, hvordan
komponisterne dog kan holde ud at forblive i deres elfenbenstårne og
rendyrke deres musikalske ledelsesstil.
Skal vi virkelig gå ind i et nyt årtusinde med en ængstelig
kulturpessimisme, en krampagtig klangfetichisme og en autoritær
musikledelse, der passer bedre til den preussiske stat i sidste århundrede
end til vores demokrati?
En videreudviklng kan lade sig gøre, tror vi, med den søgende, nærværende
og stadigt ny-formulerende ånd, som har præget det sidste årtusind. Guido
satte den femte linje på nodesystemet for 1000 år siden. Lad os sætte en ny
dimension på den monologiske komposition! Til den fortsatte genopdagelse af
polyfonien vil vi få brug for strukturer og notations- og opførelsespraksis
udviklet i det sidste århundrede. Ansvaret er ikke kun komponisternes, også
musikere, organisatorer, formidlere, forskere og lyttere har alle i visse
situationer afgørende indflydelse.
Hurra for det gamle årtusinde. Og glem ikke ambitionerne på erkendelsens
vegne i det nye!